R jak Reklamacja. Najważniejsze informacje, o których powinieneś wiedzieć

Wielu osobom zdarza się nie raz kupić towar, który okaże się wadliwy. Na szczęście dzięki procedurze reklamacyjnej jesteś w stanie odzyskać pieniądze za nietrafiony zakup lub w jakiś inny sposób porozumieć się ze sprzedawcą, w celu rozwiązania powyższego problemu. Należy podkreślić, że zawsze masz prawo do złożenia reklamacji. Warto jednak wiedzieć, jak zrobić to skutecznie. Przeczytaj o kilku najważniejszych informacjach dotyczących procedury reklamacyjnej.

Kiedy możesz zgłosić reklamację do sklepu?

Zakupiony towar reklamuje się w wypadku jego wadliwości, tzn. gdy ujawni się wada fizyczna lub prawna. Jak rozumieć dane pojęcia?

Wada fizyczna występuje gdy dana rzecz:

1. Nie posiada właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel oznaczony w umowie lub wynikający z okoliczności lub przeznaczenia.

Przykład: Kurtka z membraną wodoodporną przemaka na deszczu o umiarkowanej intensywności opadu.

2. Nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór.

Przykład: Sprzedawca zapewnił, że płaszcz jest skórzany, tymczasem jest on ze sztucznej skóry.

3. Nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia.

Przykład: Klient informuje sprzedawcę, że w sportowych butach, które kupuje, zamierza grać w tenisa. Sprzedawca nie oponuje, pomimo że są to buty do biegania i nie nadają się do biegania po korcie. Klient będzie mógł reklamować buty nawet wówczas, gdy nie ulegną one uszkodzeniu.

Czym jest wada prawna?

Krótko rzecz ujmując, masz z nią do czynienia w momencie, kiedy towar przez ciebie kupiony nie należał do sprzedającego. Prawowitym właścicielem jest osoba trzecia, która nie wyraziła zgody na jej sprzedaż.

Jak zgłosić reklamację, aby była skuteczna?

Warto zastosować się do poniższych zaleceń, aby proces ten był efektywny i możliwie jak najkrótszy.

Reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej. Dla własnego bezpieczeństwa, dokument sporządź w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden wręcz sprzedawcy, a drugi zostaw dla siebie, jako twój dowód podjęcia działań reklamacyjnych.

Dodatkowo, na twojej kopii powinno się znaleźć potwierdzenie złożenia pisma, z datą jego przyjęcia przez sprzedawcę. Zadbaj też o to, aby zostawić sobie co najmniej kopię paragonu lub rachunku.

Skorzystaj z formularza reklamacyjnego. To gotowy wzór, który ułatwi ci poprawne złożenie wniosku oraz całą późniejszą procedurę.

Pamiętaj, że to ty wybierasz podstawę złożenia reklamacji. W związku z tym opisz możliwie jak najdokładniej to, co i kiedy się wydarzyło. To znaczy: jak doszło do ujawnienia wady, w jaki sposób uniemożliwia twoje swobodne korzystanie z danego produktu. Nie bój się pisać prostym językiem. Sprzedawca nie potrzebuje od ciebie formułek prawniczych ani skomplikowanych sformułowań.

We wnioskach możesz zawrzeć rozwiązanie problemu, które będzie dla ciebie optymalne. Czyli czego konkretnie oczekujesz od sprzedawcy? Naprawy towaru, wymiany na niewadliwy czy zwrotu części lub całości pieniędzy?

Po złożeniu pisma u sprzedawcy, czekaj na jego rozpatrzenie.

reklamacja składana jest na podstawie rękojmi

W jakim terminie od wykrycia wady należy zgłosić reklamację?

Jeżeli jesteś konsumentem, powinieneś zgłosić wadę w ciągu dwóch lat od daty zakupu rzeczy lub w terminie roku od dnia wykrycia wady – w zależności od tego, który termin upływa później.

Przepisy są tak skonstruowane, że łatwiej jest dochodzić praw z tytułu rękojmi za wady, jeżeli te ujawnią się w przeciągu jednego roku od daty zakupu rzeczy. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, to najlepiej jest złożyć reklamację również w tym rocznym terminie licząc od dnia zawarcia umowy. Wówczas unikniesz problemów z wykazaniem, że wada została faktycznie wykryta w przeciągu roku od dnia zakupu.

Pamiętaj również, że dalsze użytkowanie uszkodzonego już towaru może stać się podstawą do odmowy realizacji reklamacji. Jeżeli stan towaru pogorszy się z uwagi na świadome i celowe działanie samego użytkownika, producent ani sprzedawca nie ponoszą odpowiedzialności. Powinieneś w krótkim czasie po ujawnieniu wady zwrócić dany produkt. Wtedy szanse na odmowę zrealizowania reklamacji maleją.

Ile wynosi okres ochrony z tytułu rękojmi i gwarancji?

Odpowiedź na to pytanie wymaga przybliżenia instytucji rękojmi oraz gwarancji.

Reklamacja złożona na podstawie rękojmi

Rękojmia udzielana jest z mocy samej ustawy na każdą rzecz, którą nabywasz od sprzedawcy w charakterze konsumenta (czyli wówczas, gdy zakup nie jest związany z prowadzoną przez ciebie działalnością gospodarcza. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi ponosi zawsze sprzedawca, czyli to na nim spoczywa obowiązek zadośćuczynienia twoim żądaniom na wypadek ujawnienia się wady.

W przypadku nowych butów i ubrań masz zawsze co najmniej 2 lata okresu ochronnego (sprzedawca może ten okres wydłużyć, w praktyce zdarza się to sporadycznie).

Po złożeniu wniosku, sprzedawca ma 2 tygodnie na ustosunkowanie się do niego. Jeżeli nie zmieści się w tym terminie, przyjmuje się, że reklamacja została uznana.

Wyjątkiem od tej reguły jest tylko reklamacja, w której domagasz się zwrotu pieniędzy. W takim bowiem przypadku brak odpowiedzi sprzedawcy nie oznacza uwzględnienia reklamacji.

Reklamacja złożona na podstawie gwarancji

Gwarancja to zapewnienie, że w wypadku ujawnienia wady rzeczy w okresie ochrony gwarancyjnej gwarant usunie wady, dostarczy rzecz wolną od wad lub podejmie inne czynności wskazane w oświadczeniu gwarancyjnym. Gwarantem z reguły nie jest sprzedawca lecz producent danego towaru i to do niego należy kierować żądania w związku z ujawnieniem się wady (przy czym zazwyczaj gwarancja przewiduje, że można to robić za pośrednictwem sprzedawcy).

Czas trwania gwarancji oraz jej warunki określa gwarant. Jeżeli z dokumentu gwarancyjnego nie wynika nic innego, termin gwarancji wynosi dwa lata od daty wydania rzeczy. Sprzedawca powinien poinformować Cię o długości okresu, na jaki udzielana jest gwarancja.

Tagi: reklamacja

Dominik Francica

Napisał:

Dominik Francica
Specjalista ds. Likwidacji Szkód Majątkowych

13 odpowiedzi na “R jak Reklamacja. Najważniejsze informacje, o których powinieneś wiedzieć”

  1. Avatar Glenna pisze:

    What’s up to all, how is the whole thing, I think every one is getting
    more from this site, and your views are good in support of new viewers.

    Here is my homepage: 3win8 game list

  2. Avatar Vallie pisze:

    When some one searches for his vital thing, thus he/she needs to be
    available that in detail, so that thing is maintained over here.

    Stop by my web page … Trendy Hairstyles for Teen Girls

  3. Avatar Lucio pisze:

    Simply wish to say your article is as astounding.
    The clearness in your post is simply cool and i can assume you’re
    an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post.
    Thanks a million and please keep up the enjoyable work.

    Here is my web-site … 918kiss 2apk ios [mega888-my.com]

  4. Avatar Rashad pisze:

    Hi, just wanted to tell you, I enjoyed this post.

    It was inspiring. Keep on posting!

    My webpage Naked CBD Gummies

  5. Avatar Annett pisze:

    Whats up this is kinda of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or
    if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog
    soon but have no coding know-how so I wanted to get guidance from someone with experience.

    Any help would be greatly appreciated!

    Here is my web-site; http://www.craksracing.com

  6. Avatar Darren pisze:

    Have you ever considered creating an e-book or guest authoring on other blogs?
    I have a blog based upon on the same subjects you discuss and would really like to have you share some stories/information.
    I know my subscribers would appreciate your work.
    If you are even remotely interested, feel free to shoot me an e-mail.

    Here is my web blog Cognifen Reviews

  7. Avatar Kaitlyn pisze:

    I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was good.
    I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you
    are not already 😉 Cheers!

    my web site: http://shihan.com.ru/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=NilsenMeredith

  8. Avatar Refugio pisze:

    Greetings! Very helpful advice within this post!
    It’s the little changes that make the biggest changes.
    Thanks a lot for sharing!

    my website … instagram takipci satin al

  9. Avatar Virgie pisze:

    When I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I receive 4 emails
    with the same comment. Perhaps there is a way you are able to remove
    me from that service? Appreciate it!

    My web blog; Tri-Bol Testo Pills

  10. Avatar Toni pisze:

    Usually I do not learn post on blogs, but I wish to say that this write-up very compelled me to try and do it!
    Your writing style has been surprised me. Thanks, very
    great article.

    Here is my web page Kodo Detox Review

  11. Avatar Micah pisze:

    There is perceptibly a bunch to identify about this.
    I feel you made various nice points in features also.

    Have a look at my site; Alfie

  12. Avatar Richard pisze:

    Thanks for finally talking about > R jak Reklamacja.
    Najważniejsze informacje, o których powinieneś wiedzieć | ZgłośReklamację.pl < Loved it!

    Here is my homepage; Florene

  13. Avatar Kenny pisze:

    I know this web page provides quality based articles or reviews and extra
    information, is there any other website which gives such information in quality?

    my web blog :: Beatriz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

18 + 10 =