Kiedy sklep odzieżowy odrzucił reklamację. Co zrobić w takiej sytuacji?

Każdy ma prawo do reklamacji zakupionego towaru, podobnie jak producent czy sprzedawca do jej podważenia. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy nie będziesz w stanie dojść do porozumienia? Sposobów na to, jak poradzić sobie z danym problemem, jest bardzo dużo. Wyróżnia się te mniej lub bardziej formalne. Jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla ciebie? Przeczytaj i sprawdź.

Odrzucona reklamacja? Zleć swój problem profesjonaliście

Jeśli twoja reklamacja nie została uznana przez sprzedawcę, a nie masz czasu ani ochoty na samodzielne załatwianie formalności czy mediacje, możesz poprosić o pomoc fachowców. Chodzi o osoby z doświadczeniem w odzyskiwaniu pieniędzy z tytułu niesłusznie nieuznanych reklamacji.

Zgłoś Reklamację.pl proponuje unikalną usługę, dzięki której oszczędzasz czas oraz pieniądze. Zamiast działać na własną rękę, powierz swoją sprawę profesjonalistom.

Dzięki temu:

  1. Kurier odbierze od ciebie reklamowany towar, a ty nie poniesiesz z tego tytułu żadnych kosztów.
  2. Firma gwarantuje wypłatę pieniędzy, niezależnie od tego, jaki będzie wynik rozstrzyganej sprawy.

Co to oznacza?

Jeśli sprzedawca dalej będzie uważał, że reklamacja nie może zostać uznana, otrzymasz od nas 50% kosztów poniesionych przy zakupie przedmiotu reklamacji.

Dzięki działalności firmy Zgłoś Reklamację.pl niezależnie od tego, czy sprawa prowadzona przez firmę zakończy się z pozytywnym wynikiem, czy też nie, odzyskasz połowę kwoty, którą wydałeś.

Jeśli jesteś zainteresowany taką usługą, możesz wypełnić formularz kontaktowy, dzięki czemu będziemy mogli zacząć działać.

Inne formy pomocy

Istnieje kilka instytucji, które są w stanie pomóc ci w odzyskaniu pieniędzy nawet w momencie, kiedy sprzedawca odrzucił twoją reklamację. Poznaj najważniejsze z nich.

Mediator

Swoje usługi pełni bezpłatnie przy każdym wojewódzkim oddziale Inspekcji Handlowej. Jego rolą w procesie odzyskiwania pieniędzy konsumenta jest pomoc zainteresowanym stronom w osiągnięciu porozumienia. Włącza się w spór dopiero wówczas, gdy reklamacja przebiegła niekorzystnie dla konsumenta.

Mediator, którego rolą jest pośredniczenie w sporze między kupującym a sprzedawcą, funkcjonuje w Polsce od stosunkowo niedawna. Nie jest szerzej znany konsumentom.

Warto jednak zwrócić uwagę, że postępowanie przed mediatorem jest dobrowolne. To oznacza, że zarówno udział w mediacji jak i jej pozytywne zakończenie wymaga porozumienia obu stron. W praktyce wiele sklepów już na etapie postępowania reklamacyjnego oświadcza, że nie wyraża zgody na udział w mediacji. W konsekwencji praktyczna doniosłość postępowania mediacyjnego – w jego obecnym kształcie – jest istotnie ograniczona.

Szereg instytucji, które zajmują się prawami konsumenta

Niezależnie od tego, czy rozmawiałeś już ze sprzedawcą lub próbowałeś mediacji, warto w razie wątpliwości zasięgnąć porady prawnej. Dzięki temu jesteś w stanie nie tylko upewnić się, że twoje roszczenia mają podstawę prawną, ale również rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące interpretacji poszczególnych przepisów.

Właśnie dlatego powstały instytucje, które mają pomóc konsumentom w rozwiązywaniu ich problemów, z odrzuconymi reklamacjami włącznie. Są to firmy finansowane z publicznego budżetu, których zadaniem jest świadczenie bezpłatnych konsultacji prawnych. Należy pamiętać, że uzyskana porada może posłużyć jako dodatkowy argument w dalszym postępowaniu lub przestawić trwający proces reklamacyjny na inny tor.

W szczególności możesz skorzystać z pomocy następujących instytucji:

Osobiście udaj się do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów. Jego rola jest rozszerzona: może udzielić pomocy prawnej, ale również wytoczyć powództwo sprzedawcy lub włączyć się w to, które ma już swój bieg.

Możesz również uzyskać pomoc telefoniczną, dzięki infolinii konsumenckiej, finansowanej ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Funkcjonuje również Konsumenckie Centrum E-porad. Dzięki niemu mailowo możesz uzyskać odpowiedź na wszelkie pytania związane z reklamacją oraz podobnymi tematami.

Polubowny Sąd Konsumencki

Ta instytucja powstała w celu sprawnego oraz efektywnego rozstrzygania spraw dotykających praw konsumenckich.  Znajdują się one przy każdym wojewódzkim oddziale Inspekcji Handlowej oraz działają również przy wydziałach zamiejscowych, w mniejszych miejscowościach.

Celem Polubownego Sądu Konsumenckiego jest przyspieszenie rozstrzygania tego typu spraw oraz ograniczenie formalności z nimi związanych. Warto podkreślić, że dana instytucja zajmuje się sporami, które dotyczą ów sprzedaży na kwotę nieprzekraczającą dziesięciu tysięcy złotych. W przypadku reklamacji dotyczącej odzieży czy obuwia działanie takiego urzędu jak najbardziej znajduje swoje zastosowanie.

Warto zaznaczyć, że aby złożyć daną sprawę do Polubownego Sądu Konsumenckiego, potrzebna jest zgoda dwóch zainteresowanych stron. Podobnie jak w wypadku mediacji, sprzedawcy często z góry odmawiają udziału w takim postępowaniu, o czym informują w piśmie zawierającym odmowę uznania reklamacji.

Z drugiej strony postępowanie przed Polubownym Sądem Konsumenckim ma tą przewagę względem postępowania mediacyjnego, że zapadły przed nim wyrok jest wiążący dla stron – podobnie jak wyrok zapadły przed sądem powszechnym.

Sąd powszechny

Ostatecznym rozwiązaniem sporu reklamacyjnego, który wymaga sporych nakładów czasu oraz finansów, jest skierowanie sprawy do właściwego sądu rejonowego. Decydując się na taki krok musisz liczyć się z koniecznością poniesienia znacznych nakładów: kosztów wpisu sądowego oraz wynagrodzenia biegłego sądowego, który zazwyczaj jest w tego typu sprawach powoływany.

Warto również pomyśleć o zatrudnieniu pełnomocnika procesowego. Musisz zatem zaangażować sporo czasu i pieniędzy nie mając pewności, że sprawa zostanie rozstrzygnięta po Twojej myśli. Przed podjęciem decyzji o oddaniu sprawy do sądu warto zatem rozważyć skorzystanie z alternatywnych rozwiązań. Wybierając Zgłoś Reklamację.pl otrzymujesz wprawdzie połowę ceny, jaką zapłaciłeś za towar, ale za to masz stuprocentową pewność, że otrzymasz pieniądze nie tracąc czasu i nie czyniąc żadnych dodatkowych nakładów.